...

Paris 2008 - uppdt. 4

Åt frukost som ingick på hotellet, vi hade varit hungriga sedan kvällen innan (varför äta middag när det finns frukost). Kollade sedan på lite fransk-tv, vilket vi gjort alla dagar :] Mycket spännande och lärorikt, allt är dubbat. Vi har kollat på Simpson, 2½men och lite annat. Det är najs.. Blev hämtad av en taxi som skulle ta oss till flygplatsen, tur att han hade en bok där de stod vilken flygplats vi skulle åka ifrån eftersom vi själva inte visste :S

Vart lite små nervösa om vi skulle ha råd att betala eftersom vi nästan inte hade några pengar kvar! Fick skramla lite mynt å sånt :] Det blev 14 euro dyrare att åka till flyget än från!

När vi kommer fram ska vi lämna i bagaget, följande konversation utbytts (fast på engelska):

"Ni har inte betalat för bagaget"
"Jo vi betalade i Sverige"
"Jo, här är kvittot på att vi har betalat"
"Ni har inte betalat för bagaget.. gå bort till den där disken och betala"

Då ville jag grina lite.. :] Vi gick bort till disken hon hänvisat till, där undrade de i sin tur varför vi kom dit eftersom vi redan hade betalat :p

När vi äntligen sitter på planet känns det skönt att få åka hem :] Jag ser min väska åka in först av allas på bandet utanför, det känns också bra att veta att sin väska kommer med samma plan! Jag kanske dock inte skulle varit för glad att min väska var först.. Den gick sönder på två ställen! Tack..

Paris 2008 - uppdt. 3

Tunnelbana kan vi ju nu som sagt, men en karta kanske hade varit bra när man väl klivit av den. Vi hade faktiskt en, men den la jag ur väska innan vi åkte på morgonen :] *Oppsi* Jenny vägrade fråga om vägen. Så vi fick helt enkelt bara prova att gå åt ett håll, efter några hundra meter hittar vi en skylt som visar att vi ska gå åt det andra hållet. Men lite motion skadar ju inte och vi hittade dessutom vykort på vägen!

Eftersom vi är så fruktansvärt bra på att lokalisera oss i främmande land finner vi faktiskt Notre-Dame! Där går vi sedan upp alla 400 trapp-steg, jag tycker fortfarande att jag befinner mej på alldeles för hög höjd för mitt eget bästa :S När vi kommer ner på fast mark igen är jag helt skakig i benen.. fast det har nog mest med att jag är otränad att göra :] *L*

Vi  traskar vidare åt det håll vi hoppas att Mona-Lisa är, på vägen shoppar vi varsin skarfs! Me like:] Vi hittar fram till museet, men orkar inte gå in.. Istället letar vi nånstans att äta! Denna dag blev det faktiskt mat på en restaurang! Coolt :] Mitt i en korsning ser vi även Triumfbågen, så dit gick vi också. Vi måste ha blivit väldigt vältränade efter den här resan så mycket som vi har gått!

Paris 2008 - uppdt. 2

Vi bestämmer oss för att utnyttja dagen till max, så kliver upp tidigt och äter frukost. Sedan går vi ner till tunnelbanan (eller Metro som vi säger i Frankrike) jag får i uppgift att införskaffa färdmedlen! När jag fått mina tio biljetter tar vi ett tåg i rätt riktning och kliver av på lämpligt ställe. Vet sedan inte riktigt åt vilket håll vi ska gå, men eftersom jag har hök-ögon så ser jag Eiffeltornet över ett av de höga husen! Coolt :] Vi går dit och tar hissen upp till andra våningen, var dimmigt å grått så ingen ide att åka längst upp.. (för mig kanske lika bra eftersom jag har värsta höjdskräcken och nästan ville spy)

När vi klättrat klart i tornet beger vi oss mot Disneyland! *Viktigt* Vi som nu är världsvana metro-åkare hittar enkelt dit :] Lyckliga kommer vi fram..... ja fram men inte längre :S "tydligen" skulle man ha en annan biljett än den vi åkt på. En skylt som säger: "om man inte har rätt biljett, betala 25euro i avgift".. Skoj, inte :/ Det fanns ingen människa på plats och ingen att fråga, så vi fick stå där som två idioter tills att en vänlig själ lät oss gå in på hans biljett! Han tyckte väl att vi såg lite borttappade ut :]

Sedan ruinerade Disney oss på inträdes-biljett för området, men det var så klart väldigt värt! (Jenny försökte iof lura kassörskan att vi var studenter för att få billigare pris, men då ville hon se våra csn-kort.. så det gick inte)..

Paris 2008 - uppdt.1

Vi kom i exakt tid till Arlanda. Glada och förväntansfulla letar vi rätt på stället där vi ska checka in bagaget. Där får vi höra att vi "tydligen" inte betalat för att ha med bagage!?! (för det brukar man ju inte när man reser.. *ehh*) Så vi fick börja med att lägga ut 480kr för att få med våra saker (inkluderade hemresan).

Flygresan gick snabbt och smärtfritt, väl framme skulle vi bli hämtade av några jag känner. Men de blev fast i trafiken så vi fick ta en taxi istället.... Det beslutet tog vi efter att ha pratat med kvinnan i en informations-disk som verkade valt fel jobb ;] Hotellet var helt okey, men utrustad med universums minsta hiss! Tydligen skulle man få plats 4st i den.. (möjligen fyra bäbisar..)

Fick nästan inte ens plats med kameran i hissen :]

Efter att installerat oss på vårat flashiga rum gick vi ut för att hitta något att äta. Vandrade runt i ca en timme, sedan valde vi KFC som låg precis bredvid vårat bo :] Jenny ville förövrigt åka hem direkt när vi kom fram och frågade sig även varför vi skulle stanna så länge ;]

Självklart blev det lite franskdubbad tv-tittning på hotellet!