Kanelbullar 1.0

Var som sagt hemma hos Emily härom dagen och bakade. Jag har ju aldrig gjort bullar själv någon gång, så det var spännande! Hon hade en jättebra köksmaskin som knådade ihop degen åt oss, jag vill också ha en maskin!! Jobbigt bara att de kostar massa fyrsiffriga belopp :S Iof kanske värt det, så man slipper få kramp i armen av att dega själv.. Jag brukar ju vanligtviss överlåta det till Veronica då jag inte orkar ;] men nångång måste man ju klara sig själv också..

Receptet gav lite drygt 50bullar. Till degen; 5dl mjölk, 50g jäst, 200g socker (vi tog 2dl vad jag minns), 200g smör, 2tsk salt, 2,5tsk kardemumma och massvis med mjöl! Det stod först 1,1kg men tror vi hällde i mer.. Maskinen blandade samman allt till en bra deg som sedan fick jäsa till sig under en duk i ca 30min.

När det var klart delade vi den på två och kavlade sedan ut en åt gången stort och platt, smörar den och strör socker och kanel över! Rullade ihop till en lång orm som delades i småbitar och flyttades över till bullformarna. Sedan fick de står och jäsa lite till innan det var dags för pensling med ägg + strö pärlsocker på dem! In i ugnen 225°C tills dem ser klar ut. Sedan är det bara att äta::: Och ja, det blev lika goda som de ser ut :]



Kommentarer
Ma

Du kan använda degkrokarna till elvispen (för sådana finns väl) ... se också Vetebröd-grundrecept i din kokbok. Hälften socker, mindre smör och mindre mjöl.(Ta ALLTID så lite mjöl som möjligt! Bara så degen släpper från bunken.)

2012-04-14 @ 11:13:07
Frida-Martina

Sv. Jo det följde med sånna, men de ser så fjuttiga ut för att kunna klara att göra de tung deg.. :]

2012-04-15 @ 07:55:25
URL: http://www.frida-martina.se
Ma

Testa ... jag brukar alltid använda dem, t ex till fyra limpor vörtbröd, det går bra!

2012-04-15 @ 14:36:27


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0